Ustanovení §79 ZDPZ ukládá povinnost vyhotovit záznam z jednání obsahující požadavky, cíle a potřeby zákazníka, doporučení a důvody doporučení…
…ale pouze z jednání, „které vedlo“ ke sjednání nebo podstatné změně pojištění.
V jaký případech je nutný a kdy ne?
Až doposud ČNB vyžadovala archivovat i záznamy z případů, kdy nakonec nedošlo k uzavření smlouvy. Což bylo dosti problematické. Samostatný pojišťovací zprostředkovatel se například vůbec nemusel dozvědět, že jeho vázaný zástupce někde jednal s klientem, když následně neodevzdal žádnou smlouvu.
Nyní ČNB přiznává, že povinnost vyhotovení záznamu z jednání lze kontrolovat a vynucovat jen v těch případech, kdy je jisté, že se na dané jednání povinnost vyhotovit záznam z jednání vůbec vztahuje. Tedy, že došlo ke sjednání či změně pojištění. To je poměrně zásadní posun směrem k rozumnému výkladu zákona.
Kdy záznam vytvářet a předkládat klientovi?
ČNB také upozorňuje na skutečnost, že záznam z jednání se vždy poskytuje zákazníkovi „s dostatečným předstihem před sjednáním nebo podstatnou změnou pojištění“. A nikdy by tedy neměl být pořizován až s uzavřením smlouvy. Nebo dokonce po něm.